meandmyrestlesssoul.blogg.se

Montserrat

Kategori: Allmänt

Vilken dag!
Härlig och vacker o jobbig. Allt på samma gång. 
Jag hade läst mig till att tåget gick 8.36 från Barcelona. Va uppe tidigt för att hinna lista ut hur o var jag skulle köpa biljetter o ville inte missa det. Va så snabb så jag va klar 7.36. Men då gick det oxå ett tåg. Så jag hoppade på det o tänkte: Nu vinner jag över alla turister. Det va bara det att när jag kom fram till linbanan jag skulle ta upp till det gamla klostret och katedralen i bergen så va den stängd. Så jag fick vänta 1 timme där ist. Tänkte käka frukost så länge men det ända stället som fanns där va stängt.
Käkade min banan och plåstra de om mina tår ordentligt i väntan. 


Väl uppe va det fullt av turistbussar där redan. Man kunde tydligen köra upp.
Jag började med att fota utsikten och köpa en morgonkaffe. Köpte även en macka till senare på vandringen jag skulle göra. 


Sedan gick jag in i katedralen som va vacker. Längst fram över koret finns den svarta Madonnan som pilgrimer har vallfärdar till sen 1844. Det finns en lite trappa upp så att man ska kunna ta på eller pussa på madonnas hand enligt traditionerna. Detta va det en lång kö till. 

Sedan började jag min vandring. Först till ett kors som står uppe på ett berg med fin utsikt över klostret. 

Sen vidare upp. Det tog mig 1 timme att komma till vandringens början dit man även kunde åka tåg. 
Därifrån började stigen slingre sig mellan mjuka berg som ser ut som tjocka fingrar som sticker upp ur marken. 
Det va ganska långt upp till toppen Sant Jeroni som ligger 1236möh men en behaglig stigning fram till de sista 20 minutrarna då der kändes som om det gick rakt upp. 
Väl uppe hade man en utsikt som hette duga! 



Jag fotade massor innan jag satte mig ner o åt min macka, lite chips och några mosade jordgubbar jag hade kvar från igår. Men det började blåsa och såg ut som att det skulle regna så började snart vandringen ner igen. Denna gång på en ny stig ner i en dalgång med lummig skog. 

Det gick lättare fram till slutet då det va många trappor. Då gjorde mina stackars blåsor lite mer ont. 
När jag till slut kom tillbaka tog jag linbanan ner som matchade perfekt med tåget tillbaka till Barcelona. 











Kommentarer


Kommentera inlägget här: