meandmyrestlesssoul.blogg.se

Sjukhistoria

Kategori: Allmänt

Allting började:
8 oktober då jag blev snabbt förkyld.
9 oktober va jag hemma från jobbet.
10 oktober va jag tillbaka på jobbet men började få ont i lungan när jag andades.
11 oktober gick jag till vårdcentralen (Alléjouren) och fick antibiotika mot lungsäcksinflammation.
12-14 va jag hemma från jobbet.
21 oktober va jag tillbaka på vårdcentralen (Alléjouren) då jag fortfarande hade ont i lungorna. Fick medecin mot sura uppstötningar.
 
11 november sjuk igen.
14 november vårdcentralen. Lungsäcksinflammation igen.
22 november vaknar jag med ömma fötter och käkar. Tar alvedon och går till jobbet.
24 november feber, ont i ben och käkar.
26 november hemma från jobbet. Sjukskrivning börjar.
26 november börjar jag få ont i ögat.
27 november gick jag till vårdcentralen men de kunde inte hjälpa mig utan skickade mig till akuten. Där fick jag remiss till ögonläkare, medecin och reumatologen.
28 november besök hos ögonläkaren. Fick morfintabletter för värken i ögat.
30 november magnetröntgen av lungor.
 
3 december medicinmottagningen. Ögonläkaren. Lungröntgen. Fått antibiotika mot Sklerit=       ögoninflammation.
18 december besök hos reumatologen. Kortison för Sarkoidos.
20 december återbesök hos ögonläkaren.
 
8 januari lämnade jag nya prover hos reumatologen.
11 januari. Läkaren ringde och sa att proven inte såg bra ut och att jag behövdes läggas in.
15 januari inlagd hos reumatologen på Sahlgrenska. Har ej Sarkoidos. Börja trappa ner på kortison. EKG
16 januari. Skiktröntgen av överkroppen. Ultraljud på hjärtat.
17 januari. Ultraljud på fötterna. Röntgen av huvud.
18 januari. Lungtest.
19 januari. EKG.
20 januari slutade jag med kortison.
23 januari. Magnetröntgen av hjärtat.
25-27 januari permission. Varit hemma.
28-29 januari tillbaka på sjukhuset men får åka hem igen i väntan på nästa undersökning.
 
7 februari. PET/CT undersökning. Tagit nya prover på reumatologen.
8 januari läkarbesök. Proverna ser bättre ut.
14 januari Bronskopi som blev inställd pga att jag hade tagit värktabletter.
19 januari. Återbesök ultraljud på hjärtat.
20 januari. Läkare ringde och ville skynda på utredningen eftersom provsvaret från PET/CT     undersökningen såg oroväckande ut.
25 januari. Läkarebesök med genomgång av planeringen för kommande dagar.
28 januari. Blodprov och EKG.
 
1 mars. Bronkoskopi
11 mars. Telefontid med läkare. Fortfarande inga konkreta svar.
21 mars. Telefontid med läkare. Fortfarande inga konkreta svar.
27 mars. Inskrivning på toraxavdelningen.
28 mars. Mediastinoskopi operation då lymfkörtlar plockas ut för undersökning.
 
5 april. Läkaren ringde äntligen med ett svar. Jag har tuberkulos.
7 april. Hög feber. Blev inlagd på infektionsavdelningen på Östra sjukhuset.
8 april. Påbörjade behandling mot tuberkulos.
9 april. 210 i sänka, högsta upmätta under hela sjukdomstiden.
10 april. Utskriven från Östra.
15 april. Påfyllning av medicin, provtagning.
23 april. Provtagning
29 april. Påfyllning av medicin, provtagning, röntgen av fötter. 
 
13 maj. Påfyllning av medicin, provtagning.
17 maj. Återbesök hos ögonläkaren.
20 maj. Tillbaka till jobbet på 25%
27 maj. Påfyllning av medicin, provtagning. 
 
10 juni. 50%
17 juni. Påfyllning av medicin, provtagning.
24 juni läkarbesök. Sänkan är nere på 10 vilket betyder ingen inflammation finns kvar i kroppen. Tuberkulosbakterien jag har haft finns ej registrerad i Sverige tidigare enligt smittskyddsinstitutet.
 
Den 1 juli kommer jag börja arbeta 75% fram till sommarsemestern. Sen jobbar jag fulltid efter semestern.
Medicinen måste jag ta fram till oktober men det låter ändå som att det räcker.
Då har det gått 1 år sen jag blev sjuk för första gången.
 
(Uppdaterar listan tills jag är helt friskförklarad)
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: