meandmyrestlesssoul.blogg.se

Dags att återvända

Kategori:

4.40 ringde alarmet idag. 5.20 körde jag mot flygplatsen. Hade kanske inte behövt köra fullt så tidigt men man vet aldrig vad som kan hända på vägen. En vacker morgon va det i a f.

Kom till flygplatsen strax innan 8 men fick åka runt o leta efter en bensinmack ett tag. När jag hade lämnat tillbaka bilen fick jag äntligen känslan att jag klarade det utan några skador och dyra kostnader. Då är det bara att slappna av. Annars är man allt lite nervös för vad som kan hända. Nu väntar jag på flyget hem.

Kom under min tidiga resa till flygplatsen att jag fyller ju år idag. Grattis till mig :)

Cinque terre

Kategori:

Snacka om att spara det bästa till sist. Idag va verkligen grädden på moset, pricken över i:et.
Köpte mig ett dagspass till Cinque terre nationalpark som gav mig tillgång till alla tåg o vandringsleder i området. Men så berättade de att alla leder va stängda pga att det hade varit dåligr väder. Ledsen blev jag då eftersom jag va så redo för att vandra med gåskorna på o en lätt ryggsäck packad.
Tjejen förklarade att det finns en annan lite svårare led att gå. Man kan ta bussen uppför o gå nerför. Den går jag!
Började i Riomaggiore. Lika vackert som på bilderna.

Tog sedan tåget till by nr 2, Manarola. Mycket vacker den oxå.

Åt sen en glass för att förbereda mig för vandringen. Mynta och dulce de latte. Mums!

Skit i bussen tänkte jag. Jag går! Började gå som värsta hurtiga människan förutom att det va gassande sol o varmt. Efter ett tag rann svetten o andning va lite mer ansträngd. Men jag kom upp till slut. Då gick man länge länst med vinrankor och vackra blommor på små stigar. Jag blev lite yr ett tag av hur högt det va med sluttningar rakt ner i havet.

Sen gick det ner, ner, ner o knäna kände av det. Väl nere i Corniglia, nr 3, efter ca 2 timmars vandring satte jag mig på en terass med havsutsikt o drack ett glas kallt vitt vin o åt en god sallad.
Hade hört att slingan till Vernazza va öppen men valde att ta tåget till den sista, nr 5, byn ist för där visste jag att det fanns stränder. Jag ville bara hoppa i havet o svalka mig!
Gick in till stan (nästan hela vägen i a f) först o sen upp till en kyrkogård. Ja upp...vem lägger en kyrkogård längst upp på ett berg?

Sen blev det ett dopp i havet.

Så svalkande o skönt! Tog sedan tåget till by nr 4 som jag hade hoppat över, Vernazza.

Sen började jag vandringen tillbaka till Corniglia. Den va inte fullt så jobbig. Tog bara 1 timme o solen låg lite bakom moln så inte fullt så varmt längre. Massa kaktusar överallt.

Framme i Corniglia.

Sen tog jag tåget tillbaka till Riomaggiore. Min favorit. Mest för att jag ville ha en likadan bild jag hade tagit i alla de andra byarna.

Sen tog jag tåget tillbaka till La Spezia svettig, trött o hungrig. Blev en dusch o en pizza o nu ska jag packa klart o lägga mig. Börjar redan bli stel i kroppen.
Imorgon kör jag till flygplatsen vid 6 tiden för att hinna. Sen är tyvärr resan slut. Skulle gärna stannat längre. Men kommer absolut tillbaka!

Siena-La Spezia

Kategori:

Att resa med bil är ju hur gött som helst. Idag började jag i Tuscana o nu är jag i La Spezia.
Körde först till Monteriggioni. En liten by på en höjd omringad av en mur. Slog mig hur gamla dessa små byar måste va. 2 gator fanns. En åt ena hållet o en tillbaka. O en kyrka som va skitgammal verkligen.
Sen åkte jag igenom Colle di Val d'Elsa o Poggibonsi (hoppas jag inte får böter för att jag körde på nåt förbjudet område. De där skyltarna sitter ju lite här o var) till San Gimignano. En liten by som är känd för alla sina torn.

Härlig utsikt från byn.

Därifrån hade jag inga kartor så knappade in Pisa på gps:en. Kom dit o hittade en parkering en bit utanför som va gratis. Sen hoppade jag på bussen in till stan. Efter några hållplatser insåg jag att jag ibte hade tittat vad hållplatsen jag parkerat vid hette. Men det löste sig.
Väl innei stan gick o gick jag tills bag hittade tornet. Då satte jag mig ner för lunch. En god panini.
Annars va Pisa inte mycket för världen. Lite skabbigt. Kände mig inte helt säker på gatorna. Många svarta människor som gick runt o sålde diverse prylar.
Sen knappades La Spezia in på Gps:en. Utan att åka på betalvägar. Först drog den mig tillbka till Pisa. Va bara en mur ifrån det lutande tornet. Än en gång tänkte jag "nu får jag böter". Sedan hamnade jag på vägen längst med havet. Undrade va alla restauranger va för nåt men insåg efter ett stopp på en pir att vill du bada måste du gå igenom en av dessa. Alla hade sina egna solstolar o staket till grannen. O man fick inte ställa upp nån egen stol inte. Förbud!
Kom till La Spezia o hade fått direktioner att köra mot stationen. GPSen visade helt fel. Så snurrade runt ett tag innan jag hittade.
Checkade in o flyttade bilen till gratisparkeringen.
Hängde lite på rummet o kom ihåg att skriva ut boardingcardet till ryan air innan jag gick ner på "stan". Fick tips om en restaurang men tänkte att jag kan minsann hitta nåt själv.
Efter en sväng i hamnen hittade jag en restaurang, precis den de hade tipsat om bara runt hörnet från boendet.

Beställde en halvliter vin, kostade bara 8 kr mer än ett glas o pasta.
När jag skulle betala blev jag bjuden på Limoncelli. Gott men väldigt starkt. O eftersom 2 italienska män (en som jobbade där o en stammis) stod o tittade på mig va det bara att svepa. Sprang runt hörnet hem o svepte vatten. Nu blir det natt innan sista dagen i Italien då jag ska vandra/åka tåg i Cinque Terre.

Vill inte åka hem!

Underbara landskap!

Kategori:

Alltså den ena dagen bättre än den andra. Idag har typ allt varit underbart vackert!
Började dagen med att köra till Siena som ligger bara 20 min från mitt boende.
Ville ta mig in till city utan gps men fick ge upp efter ett tag. Tänkte ge upp men är glad att jag inte gjorde det. Staden ligger på en kulle så parkerade o tog nåt så modernt som en rulltrappa upp. Tittade på Duomo och Il Campo.

Gick sen ett varv runt stan för att hitta vägen ner till bilen igen.
Sen körde jag till San Galgano Abbey.
Sedan genom Montalcino o förbi byn Montegiovi.Vidare mot Monte Amiata. Där körde jag upp, upp, upp. 1400m höjd o inte en ända utsiktsplats. Stannade till på vägen ner.
Därifrån genom diverse småbyar o ett åskväder till Montepulciano där gubbar satt på rad o jag letade efter fortet även att jag gått förbi det o missat att jag gått ett varv runt stan.

Vidare till Montalcino som va överskattat.
Sedan igenom fler byar till Rapolano där jag tänkte bada i varma källor men kom 10 min innan de skulle stänga. Styrde kosan tillbaka o hittade en mysig pizzarestaurang där jag beställde en pizza medans jag åkte o tankade.
Satt sedan hemma i sängen o åt pizza, första mat sen frukost förutom en äcklig toast som bara va ljummen. Har liksom inte hunnit med att äta. O när jag väl tänkte äta va restaurangerna stängda mellan lunch o middag.

Dagen va i a f väldigt bra! Vet inte hur många bilder jag har klickat med kameran genom rutan.

Florens o Chianti

Kategori:

Idag känns det som om jag har hunnit med massor.
Började med att ta bussen in till Florens. Strosade runt o tog kort. Gick över Ponte Vecchio.
Gick sedan upp till Piazza Michelangelo.
Det va fuktigt i luften. Väl uppe tog jag några bilder innan jag satte mig o tog en kaffe.
Satt o lyssnade på familjen bredvid o kom fram till att de va amerikaner. När dw började fotografera erbjöd jag mig att ta en bild på alla. De tackade o frågade "so what part of the US are you from?" Sweden sa jag. De funderade o skrattade lite nervös o sa "att vi tog ju förgivet..." så jag förklarade att jag hade bott i DC därav lite amerikansk accent.
Sen va det bara att traska ner igen.
Provade min selfiepinne lite.
Skäms alltid lite när jag tar fram den även om typ alla turister går runt med en.
Strosade runt lite till i stan då regnet kom o jag tog bussen tillbaka till bilen.
Jag o gpsen kom sedan inte överäns. Jag ville undvika betalvägar o den tyckte att vägen genom centrum skulle passa bra. Jag vägrade att köra genom stan så offrade betalvägen.
Allt hade gått bra om jag inte hade missat avfarten o fick köra 2 mil extra innan jag fick betala, köra runt o åka 2 mil tillbaka o betala igen.
Men sen va jag ute på väg 222 genom Chiantiregionen. Första stoppet va Terreno som ägs av svenskar med det va inte öppet. Synd för det verkade vldigt mysigt.
Stannade i Greve in Chianti för lite kartor o info. Åkte även upp till Montefioralle som jag hade läst om. Jättemysigt med små gränder.
Blev sen inte av att jag stannade på en vingård föräns flera timmar senare. Lite innan 18 precis innan de stängde. Köpte en flaska rosé.
Innan det hade jag åkt en alldeles för lång omväg upp till Lamole för en vinfestival. Men när jag kom det va det bara massa folk som pratade italienska...åkte tillbaka. Som tur va va nervägen snabbare än upp. O det va väldigt vacker utsikt.
Här är min lilla bil förresten. Fiat 500.
Stannade även i Castellina in Chianti. Där köte jag chips för jag va hungrig.
Efter vingården ville jag hitta en bra väg tillbaka o det slutade med att jag hamnade på en grusväg. Lite bilar så kunde stanna på vägen o gå ut o ta bilder. Massa vinrankor i raka rader. Underbart!
Checkade sedan in på Casa Lucia där jag fick ett stort rum med egen uteplats.
Spenat oostbollar typ. Med bröd prosecco.
Efter en middag som kändes lite ensam eftersom jag va den ända gästen som åt satte jag mig o läste med ett glas rosé på uteplatsen o såg på solnedgången.
En bra dag!
Ryggen är nästan helt återställd :)

Verona

Kategori:

Då har jag hamnat på ett hotell i Florens. Inte det bästa o en liten bot från centrum men jag slipper köra i stan o parkeringen är gratis.

Jag började med att ta tåget till Verona. Ryggen va fortfarande stel men har kunnat sova inatt. I a f på rygg o ena sidan.
Jag gick till Piazza delle Erbe där jag träffade Markus o Bert som bodde på mitt rum i Peschiera.
Vi började med att titta på Julias balkong. Jag tog henne även på brösten (statyn av Julia alltså) men killarna vägrade. Kort på detta har jag bara på kameran.
Sen tittade vi på Verona Arena men gick inte in. Inträde på allt här!
Sen gick vi över Castelvecchio bridge. Riktigt häftig tegelbro.
Efter det gick vi vidare längst med floden till Ponte pietra som oxå är en bro. Sen vilade vi bredvid floden med en glass.
Gick ytterligare ett varv runt de turistiga delarna innan vi sökte oss tillbaka till Pietra för lunch.
Efter det hämtade killarna sina cyklar på vandrarhemmet de sovit på o så gick vi till Giardino Giusti som ska va en fin park. Men även där va det interäde så tog bara några bilder från grindarna.
Sen började vi gå tillbaka mot stationen o jag blev stressad för det va inte långt kvar till mitt tåg skulle gå.
Sprang in på stationen o köpte biljett o slängde mig in på tåget i sista sekund. Åkte sen tillbaka till vandrarhemmet där bilen stog.

Promenaden under dagen hjälpte nog att mjuka upp ryggen. La även en handduk som kudde bakom ryggen när jag körde vidare mot Florens. Så även om det fortfarande gör ont är det betydligt bättre.
Hade tänkt köra på avgiftsfria vägar men det skulle ta 5 timmar! Motorvägen bara 2 timmar. Det gick bra att köra o ju närmre Florens jag kom desto vackrare blev naturen. Valde en "panoramic" del på motorvägen o det va verkligen en häftig väg med massa broar o tunnlar.

Väl framme i Florens missade jag avfarten jag skulle ta så fick pka en liten omväg men hittade. Dock va jag inte beredd på hur mycket vägtullarna skulle kosta. 17€! Oj då...nu blir det inga fler betalvägar tänkte jag.
Checkade in på hotellet o tog bussen direkt in till stan. Jag va hungrig. Tittade lite men satte mig ganska snabbt på en restaurang o åt pasta.
Gick sedan förbi Piazza Duomo o blev slagen av hur vacker katedralen va. Tog kort lite snabbt o tänkte att hit får jag gå i morgon igen.
Gick sedan till busshållplatsen. Hade ingen aning om när bussarna gick men lyckades hinna med en som precis skulle åka.
Ikväll har jag bara tagit det lugnt på rummet. Zappat igenom alla 200 kanalerna som finns o inget är på engelska.

Imorgon ska jag ta en sväng till in till Florens på förmiddagen innan jag kör ner mot Chianti regionen o besöker vingårdar.

Gardasjön runt

Kategori:

Nu har jag precis kommit tillbaka till vandrarhemmet efter en biltur runt Gardasjön. Tyvärr har jag så ont i ryggen nu att jag knappt kan röra mig. Ligger med benen högt på takterassen. Det är strax under 25 grader men moln.

Jag började med att åka till Smirione som skulle ha ett gammalt fort ute på en udde. Parkerade bilen strax innan 10 och gick runt där lite.
Lite innan 11 åkte jag därifrån o det va i rättan tid. Det bara svämmade in folk när jag körde av halvön o körde vidare upp på den västra sidan av sjön. Va inget speciellt men Lisbeth hade tipsat om några mysiga ställen längre norrut så jag fortsatte köra. Halvvägs upp, vis Salo, blev det jättevackert. Höga berg som sluttade ner mot sjön, vägen som slingrade sig längst med vattnet och solen började titta fram.

Väl framme i Limone åt jag lunch. En pizza med burkchampinjoner. Inte så äkte italienskt som jag hade in mind men helt ätbar. Hade velat strosa runt bland de smala gatorna men ruggen sa ifrån. Orkade inte.

Åkte vidare till Riva del Garda men där brydde jag mig inte äns om att stanna.
Däremot stannade jag i Malcesine där jag tog mig ut. Jag hade ju planerat att ta linbana upp i bergen o vandra en liten slinga. Men det blev det inget med. Sen va det ju lite disigt så hade ändå inte sett så långt. Gick lite på de smala gatorna innan jag gav upp. Efter det gasade jag mer eller mindre bara tillbaka till vandrarhemmet. Såg massa mysiga städer/ byar på vägen men orkade varken leta parkering eller gå.

Så lite misslyckat kanske det blev men ångrar inte att jag åkte för att bara köra o se den vackra naturen va värt det! Blev många bilder genom fönstret. Nästa gång får jag ha lite mer tid så kan jag besöka de platserna jag gillade lite mer noggrant.

Ikväll ska jag göra minsta möjliga. Hade tänkt se mig om i området men det blir nog bara att ligga o vila o läsa. Alvedon o lägga mig tidigt.
I morgon ska jag till Verona. Har bestämt lunchträff med de 2 tyskarna som bodde i mitt rum inatt. De åkte dit idag.

Garda

Kategori:

Jag sov inget bra inatt. Måste ha suttit konstigt i bilen igår för jag har fått jätteont i ryggen.
Nu är det iaf frukost o planering av dagen.
Planen är att åka runt sjön ;)

Göteborg-Bergamo-Perschiera

Kategori:

Idag va dagen här då jag äntligen skulle få åka på min resa till Italien.

Eftersom jag skulle åka ensam va jag lite nervös. Inte för att resa ensam utan för att köra bil i ett land med ett språk jag inte talar.
Jag landade, biluthyrningsfirman låg precis när jag kom ut o bilen va söt o liten. En fiat av nåt slag ;)
Jag brukar va emot att köra med gps men idag va jag glad att jag hade den även om jag körde på vissa vägar som verkade va nya så att gps:en hade fullt upp att söka nya vägar fram. Men jag slapp avgifter o jag fick köra på lite mindre mysigare vägaNär jag kom fram till vandrarhemmet va de vänliga o så fort jag kom in på rummet blev jag bjuden på vin.
Det va 2 tyska killar o en britt som bodde i rummet. Efter ett tag kom en tjej från USA o innan vi skulle gå ner till restaurangen kom 3 svenska tjejer.
Efter pasta o vin blev det beerpong för vissa.

Lite fussball för mig.
Sen gick vi ner till sjön o lyssnade på musik, drack öl o vissa badade.
Kl 2 är jag tillbaka i sägen. En bra första dag måste jag säga.