meandmyrestlesssoul.blogg.se

Flygluffa

Kategori: resa

Det blir inte alltid som man har tänkt sig.
Jag hann att ändra resrutt många ggr innan jag bokade sommarens semester men nu är det klart :)
Eftersom jag hade bestämt mig för att åka till Azorerna och Lissabon så villle jag inte ändra på det. Även om jag övervägde att vandra i Alperna ett tag. Men efter många timmar vid datorn och ryanairs hemsida så har jag nu bokat denna rutt.
Dag 1: Göteborg till London Stanstead. Där bor jag vid flygplatsen 1 natt. Ligger en pub nära så man får väl hänga där. Så mycket annat finns nog inte att göra i området.

Tidigt dagen därpå flyger jag till Porto där jag stannar 1 natt.
På eftermiddagen dag 3 flyger jag till Ponta Delgada på San Miguel, Azorerna. Där har jag bokat ett hostel.
Sen har jag 3 hela dagar att utforska den lilla ön med bil innan jag flyger till Lissabon dag 7.
Där ska jag upptäcka staden och förhoppningsvis ta mig till Sintra någon dag.
På eftermiddagen dag 10 flyger jag till Warszawa.
Warszawa blev det mest för att flyget hem därifrån va så biligt. MEn jag har aldrig varit där, eller i Polen, så det blir ett land till att bocka av på listan :)
Kvällen dag 12 flyger jag tillbaka hem till Göteborg.

Hela denna rutt blev mycket billigare än bara ett tur och returflyg till Lissabon. Och då hade flyget ut till Azorerna tillkommit.

Reseplaneraren

Kategori: resa

Nu när min "mellan 2 jobb" period snart är slut har jag börjat planera för semestern som jag ska ha om 3 veckor.

Lissabon, Sintra och Azorerna har jag redan bestämt. Nu ska jag bara hitta det bästa sättet att ta sig dit.
Jag har hittat t o r resa till Azorerna från Lissabon i 4 dagar för runt 500kr vilket är väldigt bra.
Jag har även börjat titta på tåg mellan Lissabon och Porto. Det kostar ca 250kr och kan vara spännande att åka igenom landet.
Porto verkar vara en mysig stad som många har börjat prata om på senaste tiden. Från Porto finns det även billiga flyg till bla Barcelona där jag skulle kunna mellanlanda på vägen dit eller hem då det inte går några bra (läs billiga) flyg till Lissabon ifrån Göteborg.

Ryan air flyger även billigt mellan Lissabon och London så det kanske blir ett litet stopp där.
Sintra åker jag till över dagen från Lissabon.

Uppdaterade inlägg

Kategori:

Nu har jag uppdaterat inläggen från London och Kroatien med lite bilder :)

Förseningar

Kategori: resa

Och så fick jag äntligen krypa ner i min säng. 12 timmar efter vi hämtade väskorna på boendet o började vår resa hem. Nästan 4 timmars försening. Plus att det inte va så lätt att få en taxi kl 3.30 från Landvetter.

Jag är i a f tacksam att jag inte har ett jobb att gå till. Då skulle alarmet ringa nu. Ist får jag sova. God natt!

Split/försenat flyg

Kategori: resa

Idag tog vi sovmorgon innan vi checkade ut och lämnade väskorna hemma hos Dominikas man. Sedan gick vi åter igen in på de smala gator och gränderna i de gamla delarna av Split. Vi gick längst med hamnen och hittade trappor upp mor Marjan Hill. "Vi kan väl gå upp en liten bit" men inte alltför långt upp hittade vi utsiktsplatsen med en trevlig uteplats.

Där stannade vi o tog ett glas vin/öl. Sedan strosade vi ner i stan igen. Åt gott och tog en glass i hettan i hamnen. Vi avslutade dagen på en liten servering i en trappa i en av gränderna.

Efter att ha hämtat väskorna, då Dominika ville bjuda på både dryck o mat tog vi bussen till flygplatsen.
När vi hade checkat in hade vi ca 2 timmar kvar till vi skulle flyga. Lite tidigt med tanke på den lilla flygplatsen. Sen blev flyget försenat 1 timme. Men nu sitter vi här 3 timmar senare o väntar på att flyget från Göteborg ska landa så att vi kan ta det tillbaka igen. Vi hoppas vi får lyfta 23.50 ist för 20.10.

Plitvice/Split

Kategori: resa

Igår åt vi en god frukostbuffé som ingick i priset på kampingen.

Sedan va vi tillbaka i Plitvice Lakes National Park. Denna gång tog vi upper Lakes, de övre sjöarna. Men först åkte vi med båten som gick över en av sjöarna på mitten eftersom kön dagen innan hade varit så lång. Jag hade missuppfattat att man bara fick åka den 1 gång så vi fick traska till busshållplatsen och ta bussen tillbaka till starten igen. Sen började vi gå upp längst med sjöarna. Vackert på ett annat sätt jämfört med de nedre sjöarna. Djungelkänsla tänkte vi både. Lite högre och fler vattenfall. Dock inte lika soligt som dagen innan.

Väl framme vid bussen va vi trötta och fulla av intryck. Vi tog bussen tillbaka till parkeringen. Sedan började vi vår färd mot Split. Bara ett litet stop vid en restaurang utanför parken.
Vi tog motorvägen och efter ca 2 timmar svängde vi av för att åka mot flygplatsen där vi skulle lämna bilen. Och helt plötsligt kom vi över bergen och såg både Trogir, Split och ut över havet. Vi stannade o tog lite kort innan vi tog serpentinvägar ner mot flygplatsen.

När vi lämnat tillbaka bilen tog vi bussen in till Split där vi gick mot lägenheten vi skulle bo i. Redan när vi kom in i området men smala bilfria gränder kändes det som ett trevligt resemål. Vi hittade en gammal dam, Dominika, som ägde rummet vi skulle få bo i och hon visade oss in. Mamma blev helt utom sig. "Wonderful" skrek hon o jag trodde nästan att hon skulle krama om den gamla tanten. Det va både en fin och mysig lägenhet. Dominika pratade o pratade o till slut ringde hon sitt barnbarn som fick förklara det jag inte förstod från tanten.
Sedan gjorde vi stan. Irrade omkring på smala gränder, drack vin och åt middag.

Mysig kväll!

Plitvice lakes national park

Kategori: resa

Idag va vi tidigt iväg och skulle äta frukost innan vi körde vidare. Men det va lättare sagt än gjort. De flesta caféer serverade bara kaffe. Till slut hittade vi frukostservering på en bakgata men va lite tidigare så fick vänta en kvart på att beställa.

Maten var bra vilket som och vi kunde flytta bilen precis innan parkeringen gick ut. Att köra ut till Plitvice va häftigt. Bergsvägen vi närmade oss fick vi till slut köra upp på och sedan åka i en 5km lång tunnel innan vi kom ut på andra sidan. Vackert!

Väl framme vid national parken kom vi samma tid som alla bussar. Lång kö in. Ca 1 timme o fullt av människor. Jag hade tänkt att vi skulle göra övre sjöarna idag o undre imorgon men väl framme vid ingången va vi vid nedre sjöarna. Där är oxå flest människor pga det största vattenfallet.
Vi gick i a f in o försökte bana oss fram bland andra turister. Kom fram till vattenfallet där vi tog lite kort.

Sen satte vi kursen mot en utsiktsplats på toppen av vattenfallet som jag läst om i en blogg. Efter en smal stentrappa upp o en liten kort promenad så kom vi fram som lovat. Vilken utsikt man fick över 2 avvaktar de turkosa sjöarna och vattenfall.

Väl nere igen va det mycket folk pö om pö.

När vi kom till båten som skulle ta oss över den sista sjön va det en fruktansvärd lång kö. Vi åt en hamburgare på serveringen och började ist att gå längst med sjön. Väl framme tog vi den korta båtturen över vattnet och sedan bussen tillbaka till ingång 1 där vi började. Vi va vi ganska sega.
Vi stannade på en supermarket och köpte några öl och popcorn och satte oss sedan utanför vår lilla stuga som vi snabbt checkade in i på en stor kamping.

När solen försvann gick vi ner till Koranaflodwn som går bakom kampanjen. Lugnt och fridfullt.

Sen blev det en sådär rolig presentation av maten på restaurangen innan vi gick en promenad runt campingen.
Nu är det strax läggdags fast kl bara är 21.

Mot Zadar

Kategori: resa

Glömde helt att blogga om gårdagen.

Jag tog i a f bussen ut till Landvetter med mamma på morgonen. Vi flög till Split där vi plockade ut en hyrbil som vi bokat i förväg. När jag frågade hur vi kom ut till kustvägen, nr 8, fick jag svar höger i rondellen o vänster vid trafikljusen. Vi körde o körde men kom aldrig till nån rondell. Vi hade kört åt fel håll.
Svängde av för att vända o hamnade nere vid vattnet där vi hittade en restaurang som efter mycket lång väntetid, fast vi va de ända gästerna, serverade pizza.

Efter det körde vi mot rätt håll o svängde höger i rondellen o vänster vid trafikljuset och följde den vackra kustvägen upp till Zadar.
Väl framme i Zadar, vid 19 tiden, körde vi ett varv runt den gamla stadens enkelriktade gatan för att hitta vårt boende. Förbjudet att svänga sa skylten. Vi tog ett varv till o hittade en parkering och drog sen väskan genom staden till vår lägenhet. Värden som va höggravid va mysig och vi fick ett rum med havsutsikt.
När vi bytt om gick vi ner till vattnet och sen organ. Massa rör som ger olika ljud när luften från vågorna slår upp i dom.

Efter ett glas födelsedagsprossecco i vinden gick vi o tog på oss byxor innan vi traskade upp längst main Street. Gick upp i ett torn där vi såg solnedgången, lyssnade på folkmusik och hittade en cool utomhusbar i en stor park innan vi satte oss ner o åt o drack. Den starkaste mojito jag någonsin provat :P

Innan vi gick tillbaka gick vi ner till vattnet igen där de hade ett ljusspel i en stor cirkel på marken som levererade olika ljus. Greetings to the sun hette det. Häftigt!

Flygplatshäng

Kategori: resa

Då sitter jag på flygplatsen redo att flyga hem. Även idag ställde jag klockan efter svensk tid fast jag visste att den går 1 timme före. Så kom hit lite tidigt. Men har ätit frukost på Starbucks nu o tänkte ta lite tid att gå o titta i butikerna. Jag köper alltid lite krämer och smink på boots på flygplatsen. Så får man med mer än vad handbagaget tillåter. Sen ska jag köpa en ny bok. Den jag läser nu fattar jag inget av. Fast det blir nog att sova hela resan hem. Fortfarande sjukt trött.

Sen är det bara att åka hem o packa om väskan (o sova) för imorgon flyger jag och mamma till Kroatien.

Regn

Kategori: resa

Idag var jag taggad för shopping. Dock va det kanske ett misstag att ställa kl efter svensk tid. 6.30 va lite tidigt. Planen var att gå upp, hitta ett ställe o käka frukost på o sen va på Primark när de öppnar kl 8. Efter att ha legat kvar i sängen ett tag gav jag upp o gjorde mig redo för shopping. Regnet öster om i bussen såg man inget ut för det va imma på alla fönster.

Efter kaffe, toast o fruktsallad till frulle knatade jag in på Primark kl 8 som första kunden för dagen. Betade av var sektion för sig och provade i ett x omgångar. Till slut va jag nöjd. Då va kl redan 10.30. Den blev den en sväng in på diverse butiker fram till Bond st. Där va det lunchdags. Sen fortsatte jag förbi Victoria Secret, Abercrombie och Hollister. Till slut va jag helt slut. Åkte tillbaka till vandrarhemmet o vilade lite. Upptäckte några missar i shoppingen så lämnade tillbaka en kjol på forever 21 o lite saker på Primark. Gick även rundan på Primark eftersom jag åkte till det andra. Där kunde ju finnas andra kläder. Nu blir det pubrunda tänkte jag. Då gick jag förbi TK Maxx (tja maxx i usa) o insåg att det fanns en hel del roliga kläder där. Sen gick jag förbi Chipotle. Då va jag ju tvungen att äta där.

Sen blev det en sväng till Waxy O'Connors.
När regnet sen upphörde gick jag till trafalgar square o ner till temsen.

Sen stanna jag på en pub tillbaka till picadilly där jag tittade på lillywhites igen. Hittade fortfarande inga skor.
Köpte lite snacks som jag åt upp i sängen innan det nu är läggdags.

London

Kategori: resa

Då va första dagen i London redan slut. Eller inte slut. Det är väl bara jag som går o lägger mig tidigt.

Spårvagnen, flygbussen, flyget, gatwick express o tuben gick bra hela vägen till vandrarhemmet. Fick ett trevligt bemötande,  låste in min väska och gick en promenad genom Holland Park där vandrarhemmet ligger.
Gick sedan förbi Notting Hill Gate och vidare genom Kensington Gardens och Hyde Park.

Lagom till jag kom till Hyde Park Corner hörde Nikki av sig. Då va hon färdig med alla flyttbestyr o vi åt lunch i Convent Garden. Efter det blev det en flaska vin på Gordon's wine bar, Londons äldsta vinbar där Nikki o jag har varit många gånger tidigare. Så mysigt nere i källaren.
Därefter gick vi till Victoria Station förbi Buckingham Palace.
Vi tog tåget hem till Nikki där Tom låg o vilade för att han inte mådde bra. Men vi beslöt oss för att gå ut o äta o hamnade på en helt ny pub. Men de hade inte fått igång deras kök än så det blev hämtpizza o öl från mataffären ist. När de sedan behövde packa klart det sista inför morgondagen så tog jag tåget tillbaka till vandrarhemmet. Jag har ett rum helt själv. Lugnt och skönt.

Annars märks attacken i lördags inte av så mycket. Lite mindre folk på gatorna men inte massa poliser överallt som jag hade trott att det skulle vara.
Vädret på förmiddagen va blåsigt men ganska skönt eftersom solen tittade igenom molnen ibland. Ikväll va det blåsigt, kallt och regnigt.
Imorgon blir en tidig start på Primark.