meandmyrestlesssoul.blogg.se

Önskeresmål

Kategori: resa

Jag har fått Budapest i huvudet som nästa resmål att hinna med i vår. Vet inte riktigt varför. Kanske för att jag hittade galet billiga flygbiljetter dit i kombination med en kompis instagrambilder från Budapest.

Så nu återstår att se om jag kan få några dagar ledigt för att ta mig dit och om jag vill åka själv eller hitta nån som vill följa med.

Planer 1 1/2 år fram

Kategori: resa

När mamma fyllde 50 år tog hon med hela familjen till Rethymnon, Kreta. Vi hade en mysig vecka men besök på stranden, utflykter med hyrbil och goda middagar.
Här på bilden äter vi middag på mammas 50årsdag.Rebecka Sundahls foto.

Nu börjar det närma sig hennes 60-årsdag (ok det är 1 1/2 år kvar) och hon vill resa med oss i familjen även denna jämna födelsedag.
Ända sen jag va i Italien i somras har jag pushat för Toscana. Tror att det hade kunnat va en trevlig familjesemester.
Förra helgen på spa började vi spåna på detta och kom fram med förslaget att vi skulle hyra ett hus någonstans mitt i Toscana, gärna med pool. Och sen utgå därifrån för att göra dagsutflykter till vingårdar och gamla byar.
Rebecka Sundahls foto.

Sen på kvällen kan vi laga goda middagar ihop och dricka vin från de lokala vingårdarna.
Jag tycker det låter underbart! September är även skördetid för vindruvorna i Toscana.
Har även kollat ut att ett hus nära Siena skulle vara det bästa läget om man vill se sig om utan att behöva köra för långa dagsturer.

Mycket kan hända innan september 2018 men om jag får välja så åker jag jättegärna tillbaka till Italien.

Boende bokat

Kategori: resa

Skulle bara titta lite snabbt på boende igår nära nationalparken och se vad som fanns att välja på och jag bokade det första bästa jag såg.
Det va bara 1 plats kvar och jag behövde inte betala nu utan först när jag är på plats. Det verkar vara en stor campingplats med ca 50 stugor. De kör gratis buss till parken och det kostade bara 220kr.
Så hittar jag inget annat så får jag äntligen bo i en liten bungalow :)

Resa bokad

Kategori: resa

Så va det klart! Jag beställde just en resa till Split i Kroatien.
Satt länge och väl och jämförde priser och datum och kom fram till att jag ska göra det som en födelsedagsresa som jag har gjort de senaste 2 åren.
Det började ju med att jag åkte till Malta när jag fyllde 30 år.
Rebecka Sundahls foto.

Sen förra sommaren åkte jag ju till Italien. Flög dock hem på min födelsedag.

Nu i sommar blir det att jag flyger till Split på min födelsedag som är en torsdag och stannar till söndag.
Landar vid lunch och kör troligtvis upp till Plitvice nationalpark. Stannar där i 2 daga och kör ut till stranden för att ligga o gassa i solen på söndagen innan jag flyger hem vid 8 tiden på kvällen.

Äntligen har jag en resa att se fram emot och planera!

Plitvice national park

Kategori: resa

Nu har jag kommit på vart jag vill åka i vår/försommar. Plitvicesjöarna i Kroatien. Det är en nationalpark som består av massa sjöar som man kan vandra emellan.
Jag har även hittat flyg till Split med Norweigan som inte är alltför dyra. Därifrån kan man antingen ta buss eller hyra en bil för att komma till sjöarna. Nu är bara frågan om jag kan ta 2 dagar ledigt i vår eftersom flyget går torsdag till söndag.
Det verkar vara väldigt vackert!
Man går på spångar längst med sjöarna och massa vattefall.
Man kan åka hit året runt. Naturen förändraas bara med årstiderna men jag tror att försommaren kan va fin då det har hunnit bli grönt men kanske inte fullt så många turister har hittat hit än.
Priserna skiljer oxå ganska mycket beroende på vilken tid på året man åker även om det inte gäller några stora summor.
Frågan är även om det räcker med 1 dag i parken eller man ska satsa på 2 dagar. Om jag känner mig rätt så behöver jag nog 2 dagar för att gå runt och upptäcka så mycket som möjligt och ta massa kort!

Mål 2016/2017

Kategori:

Då ska vi se hur det gick för mig och mina mål under 2016:

Ta hand om mig själv!
-Inte jobba mer än heltid.
 (Lugnade ner mig ett tag och hade bara 1 jobb. Sen började jag på Bauhaus och de första 2 månaderna  efter öppningen blev det betydligt mer. Men förhoppningsvis ska jag kunna hitta en bra balans)
-Göra saker jag tycker om. Fotografera, måla, inreda, resa.
 (Har rest även om nya jobbet stoppade mig från tänkta resor denna höst. Har pysslat mycket hemma  men inte fotat så mycket som jag kanske har velat.
 Har gjort saker i år som jag tidigare har skjutit upp för att jag inte har haft någon att göra det med  innan. Tex After Beach i Tylösand. )
-Unna mig mer. God mat/dryck, upplevelser.
 (Fortfarande lite snål med detta men med Enjoyguiden, 2 för 1, har jag provat lite nya restauranger)

Socialicera mera!
-Soffan är bekväm men måste ta mig ut och lära känna lite fler i Göteborg.
 (Soffan är fortfarande min bästa vän men börjar lära känna massa nya kollegor att hänga lite med)
-Dejta
 (Har försökt men varje gång jag går på dejt inser jag hur bra jag har det ensam)
-Gå en kurs. Språk, foto, dans...
 (Fail! Fick dock en onlinekurs i foto av Maria men jag har bara gjort 1 övning av de 21 än så länge)

Hålla ögonen öppna för ett jobb med utvecklingsmöjligheter. DONE!
-Samma som förra året.
(Arbetsledare på Bauhaus. Har även driftjour och har börjat på en ledarskapsutbildning)

Resa!
-London och fira Nikki som fyller 30år. DONE!
-Italien i början av sommaren. DONE!
-Island i slutet av sommaren.
-Gärna USA till hösten.
-Weekends! Prag DONE!, Barcelona, Lissabon...
 (Det blev en resa till London, Amsterdam/Prag, Italien, England o London 1 gång till.)

Göra klart min scrapbook från London. DONE!
-Den MÅSTE bli klar i år annars är det ju pinsamt.
(Mitten av november avslutade jag den äntligen)

Och så kommer vi till målen för 2017:

Har funderat på vilka mål jag vill sätta för nästa år i flera månader nu. Men jag kommer inte direkt på några. Idag (efter en 2 timmars promenad) kom jag på varför jag har haft så svårt att komma på nåt detta för 2017. Troligtvis för att jag faktiskt är ganska så nöjd med tillvaron och känner att det är inte så jättemycket jag vill ändra på.
- Jag har fått ett jobb som jag fortfarande håller på att lära mig. Känner mig säkrare på min roll för varje dag som går.
- Har träffat massa härliga människor på jobbet som jag håller på att lära känna.
- Jag trivs i min lägenhet
- Jag kan göra det jag vill utan att någon/något hindrar mig. Tex när jag åkte till Italien själv i en vecka i somras.

Men några grejer måste jag i a f fixa:

Besöka banken och prata pengar.
Jag vill försöka lägga upp en ny sparplan så att jag så småningom kan köpa en lägenhet.
Sist jag gjorde detta va i Norrköping och det är ju ett tag sen nu.

Tandläkaren
Precis som med banken har jag inte varit hos tandläkaren sen jag bodde i Norrköping.

Nya glasögon och solglasögon
Jag har fått påminnelser om att det va 2 år sen jag gjorde en synundersökning sist. Vilket också betyder att det va 2 år sen jag köpte nya glasögon. Så det kanske är dags för en uppdatering. Jag funderade även hela förra året på att köpa solglasögon med min styrka så det ska det det iaf bli.

Göra ett släktträd
Tänkte besöka mina mor- och farföräldrar och få reda på lite mer om deras förfäder.
Sedan vill jag skriva ner så mycket information som möjligt och även göra ett fint illustrerat släktträd.

Lära mig att drick/uppskatta öl.

Resor
Åka till London och säga hej då till Nikki och Tom som flyttar till Australien till sommaren.
Möta Nikki och Tom på deras resa i Sydamerika?
En helg i Köpenhamn med Måns
Besöka Emilie i Oslo o gå på tur
Mön
Island till hösten
USA- Nationalparker/ Karibien kryssning till hösten
Weekends!

Utöver detta så vill jag bara hålla ögonen öppna för de möjligheter som kankse kommer i min väg och så behöver jag lära mig att leva i nuet.