meandmyrestlesssoul.blogg.se

Plitvice/Split

Kategori: resa

Igår åt vi en god frukostbuffé som ingick i priset på kampingen.

Sedan va vi tillbaka i Plitvice Lakes National Park. Denna gång tog vi upper Lakes, de övre sjöarna. Men först åkte vi med båten som gick över en av sjöarna på mitten eftersom kön dagen innan hade varit så lång. Jag hade missuppfattat att man bara fick åka den 1 gång så vi fick traska till busshållplatsen och ta bussen tillbaka till starten igen. Sen började vi gå upp längst med sjöarna. Vackert på ett annat sätt jämfört med de nedre sjöarna. Djungelkänsla tänkte vi både. Lite högre och fler vattenfall. Dock inte lika soligt som dagen innan.

Väl framme vid bussen va vi trötta och fulla av intryck. Vi tog bussen tillbaka till parkeringen. Sedan började vi vår färd mot Split. Bara ett litet stop vid en restaurang utanför parken.
Vi tog motorvägen och efter ca 2 timmar svängde vi av för att åka mot flygplatsen där vi skulle lämna bilen. Och helt plötsligt kom vi över bergen och såg både Trogir, Split och ut över havet. Vi stannade o tog lite kort innan vi tog serpentinvägar ner mot flygplatsen.

När vi lämnat tillbaka bilen tog vi bussen in till Split där vi gick mot lägenheten vi skulle bo i. Redan när vi kom in i området men smala bilfria gränder kändes det som ett trevligt resemål. Vi hittade en gammal dam, Dominika, som ägde rummet vi skulle få bo i och hon visade oss in. Mamma blev helt utom sig. "Wonderful" skrek hon o jag trodde nästan att hon skulle krama om den gamla tanten. Det va både en fin och mysig lägenhet. Dominika pratade o pratade o till slut ringde hon sitt barnbarn som fick förklara det jag inte förstod från tanten.
Sedan gjorde vi stan. Irrade omkring på smala gränder, drack vin och åt middag.