meandmyrestlesssoul.blogg.se

Siena-La Spezia

Kategori:

Att resa med bil är ju hur gött som helst. Idag började jag i Tuscana o nu är jag i La Spezia. 
Körde först till Monteriggioni. En liten by på en höjd omringad av en mur. Slog mig hur gamla dessa små byar måste va. 2 gator fanns. En åt ena hållet o en tillbaka. O en kyrka som va skitgammal verkligen. 
Sen åkte jag igenom Colle di Val d'Elsa o Poggibonsi (hoppas jag inte får böter för att jag körde på nåt förbjudet område. De där skyltarna sitter ju lite här o var) till San Gimignano. En liten by som är känd för alla sina torn. 

Härlig utsikt från byn. 

Därifrån hade jag inga kartor så knappade in Pisa på gps:en. Kom dit o hittade en parkering en bit utanför som va gratis. Sen hoppade jag på bussen in till stan. Efter några hållplatser insåg jag att jag ibte hade tittat vad hållplatsen jag parkerat vid hette. Men det löste sig. 
Väl innei stan gick o gick jag tills bag hittade tornet. Då satte jag mig ner för lunch. En god panini. 
Annars va Pisa inte mycket för världen. Lite skabbigt. Kände mig inte helt säker på gatorna. Många svarta människor som gick runt o sålde diverse prylar. 
Sen knappades La Spezia in på Gps:en. Utan att åka på betalvägar. Först drog den mig tillbka till Pisa. Va bara en mur ifrån det lutande tornet. Än en gång tänkte jag "nu får jag böter". Sedan hamnade jag på vägen längst med havet. Undrade va alla restauranger va för nåt men insåg efter ett stopp på en pir att vill du bada måste du gå igenom en av dessa. Alla hade sina egna solstolar o staket till grannen. O man fick inte ställa upp nån egen stol inte. Förbud!
Kom till La Spezia o hade fått direktioner att köra mot stationen. GPSen visade helt fel. Så snurrade runt ett tag innan jag hittade. 
Checkade in o flyttade bilen till gratisparkeringen. 
Hängde lite på rummet o kom ihåg att skriva ut boardingcardet till ryan air innan jag gick ner på "stan". Fick tips om en restaurang men tänkte att jag kan minsann hitta nåt själv. 
Efter en sväng i hamnen hittade jag en restaurang, precis den de hade tipsat om bara runt hörnet från boendet. 

Beställde en halvliter vin, kostade bara 8 kr mer än ett glas o pasta. 
När jag skulle betala blev jag bjuden på Limoncelli. Gott men väldigt starkt. O eftersom 2 italienska män (en som jobbade där o en stammis) stod o tittade på mig va det bara att svepa. Sprang runt hörnet hem o svepte vatten. Nu blir det natt innan sista dagen i Italien då jag ska vandra/åka tåg i Cinque Terre. 

Vill inte åka hem!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: