meandmyrestlesssoul.blogg.se

Florens o Chianti

Kategori:

Idag känns det som om jag har hunnit med massor. 
Började med att ta bussen in till Florens. Strosade runt o tog kort. Gick över Ponte Vecchio. 
Gick sedan upp till Piazza Michelangelo. 
Det va fuktigt i luften. Väl uppe tog jag några bilder innan jag satte mig o tog en kaffe. 
Satt o lyssnade på familjen bredvid o kom fram till att de va amerikaner. När dw började fotografera erbjöd jag mig att ta en bild på alla. De tackade o frågade "so what part of the US are you from?" Sweden sa jag. De funderade o skrattade lite nervös o sa "att vi tog ju förgivet..." så jag förklarade att jag hade bott i DC därav lite amerikansk accent. 
Sen va det bara att traska ner igen. 
Provade min selfiepinne lite. 
Skäms alltid lite när jag tar fram den även om typ alla turister går runt med en. 
Strosade runt lite till i stan då regnet kom o jag tog bussen tillbaka till bilen. 
Jag o gpsen kom sedan inte överäns. Jag ville undvika betalvägar o den tyckte att vägen genom centrum skulle passa bra. Jag vägrade att köra genom stan så offrade betalvägen. 
Allt hade gått bra om jag inte hade missat avfarten o fick köra 2 mil extra innan jag fick betala, köra runt o åka 2 mil tillbaka o betala igen. 
Men sen va jag ute på väg 222 genom Chiantiregionen. Första stoppet va Terreno som ägs av svenskar med det va inte öppet. Synd för det verkade vldigt mysigt. 
Stannade i Greve in Chianti för lite kartor o info. Åkte även upp till Montefioralle som jag hade läst om. Jättemysigt med små gränder.
Blev sen inte av att jag stannade på en vingård föräns flera timmar senare. Lite innan 18 precis innan de stängde. Köpte en flaska rosé. 
Innan det hade jag åkt en alldeles för lång omväg upp till Lamole för en vinfestival. Men när jag kom det va det bara massa folk som pratade italienska...åkte tillbaka. Som tur va va nervägen snabbare än upp. O det va väldigt vacker utsikt. 
Här är min lilla bil förresten. Fiat 500.
Stannade även i Castellina in Chianti. Där köte jag chips för jag va hungrig. 
Efter vingården ville jag hitta en bra väg tillbaka o det slutade med att jag hamnade på en grusväg. Lite bilar så kunde stanna på vägen o gå ut o ta bilder. Massa vinrankor i raka rader. Underbart!
Checkade sedan in på Casa Lucia där jag fick ett stort rum med egen uteplats. 
Spenat oostbollar typ. Med bröd prosecco. 
Efter en middag som kändes lite ensam eftersom jag va den ända gästen som åt satte jag mig o läste med ett glas rosé på uteplatsen o såg på solnedgången. 
En bra dag! 
Ryggen är nästan helt återställd :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: