meandmyrestlesssoul.blogg.se

Mot Kanada

Kategori:

Vi började dagen med att åka ut till Portland head light. 
Efter lite kort körde vi igenom Portland med dagens sikte på Kanada.
Vi stannade till vid en liten restaurang på vägen och åt en god omelett till frukost.
Efter några timmar kom vi fram till White mountains national park där vi körde på den fina Kancamagus byway. 
Första stoppet va vid en bred men grund flod med lite små vattenfall.  Vi strosade ut bland stenarna o tog lite kort. 
O plötsligt hörde jag hur nåt skrapade på stenen bredvid mig o såg bilnycklarna ( som hade legat i min byxficka bara nån sekund tidigare ) kana ner mot kanten på stenen. Försökte fånga dom men plopp så låg dom i vattnet.
Det va bara att ta av sig skor o strumpor o vada ner i vattnet o fiska upp dom. 
Jag är bara glad att det inte va mobilen. 
Sedan körde vi vidare genom parken o stannade lite här o var o tog lite kort. Det ba mycket berg o massa skog. 
Väl ute ur parken gasade vi vidare mot Ben and Jerry's för att hinna gå på en guidad tur innan de stängde. Efter lite thaimat kom vi med i den näst sista. 
Efter den korta touren fick vi smaka på en glass. Mums!

Sen köpte vi varsin glass som vi åt i bilen ( för drt va lite kyligt ute) innan vi körde vidare mpt Kanada. 
Vi stannade på en rastplats där de hade wifi o googlade fram var vi kunde bo i Montreal. 

Framme vid gränsen till Kanada va det kö o jag blev orolig för våra pass va i bagaget. Men Mia sa att vi behöver inte dom. Visst behövde vi dom. Fick springa ut o hämta dom för att ge till den stenhårda tjejen som satt i luckan. Frågorna va många o jag va ganska nervös. När hon va färdig med pappersarbetet fivk vi parkera o 2 killar kom o sökte igenom bilen. 
De hittade blåbär som vi inte fick ha med oss in i Kanada. Dem va vi tvungna att äta upp fär att de inte kunde slänga dem åt oss. Om detta stämmer eller om de bara drev med oss vet vi inte för de va ganska skojfriska men i det stadiet säger man inte direkt ifrån. 
När de gick igenom våra väskor o hittade min lilla väska i min stora väska frågade de hur mycket jag hade tänkt shoppa egentligen. Men när de fick reda på att vi va svenskar o inte amerikanare så fattade de. 
Till slut fick vi köra in i landet. 
Förstår att vi va lite suspekta. 2 svenska tjejer i en hyrbil, som inte hade förberett sina pass, inte visste var vi skulle bo, kände ingen i Kanada o inte visste hur länge vi skulle stanna. 
Men men. Vi körde till Montreal ( trötta som tusan) o hittade enkelt vandrarhemmet vi hade googlat fram o de hade plats för oss. 

Ny dag, nya möjligheter i Kanada!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: