meandmyrestlesssoul.blogg.se

Edinburgh to Stirling

Kategori: Foto

Här kommer en liten uppdatering från Skottland.

Vi började vår resa i Edinburgh.
Redan på väg från tåget till vandrarhemmet blev vi kära i stan. Så gsmmal o så grå men ändå så charmig!
Vi checkade snabbt in o gick ut på pubrunda i gamla stan.
Vi började på Skottlands minsta pub, the Wee. Jag blev snabbt rastlös. Ville se allt NU!

Puben satt ihop med en irländsk pub, Billy Mulligans, där vi hörde livemusik o världens drag. Vi tog med våra pints in dit för att se att det inte alls va så mycket folk därinne. Dock ett högljutt gäng av äldre damer som va på pubrunda.
Vi gick sedan till en pub, the Fidlers Arms, där vi fick 20% rabatt från vandrarhemmet men den va supertråkig så snabbt vidare.
Utsikten va fin dock.

Grassmarket Street
Mysiga gator.
Cowgate
Vi stannade till vid Three Sisters som verkade va ett coolt ställe. Stod ute en stund innan vi gick in o tittade/lyssnade på alla möhippor och svensexor som va där. Ganska kul.
Va sedan inne på en klubb med massa rum där en kille från ett band frågade om vi ville stanna kvar o lyssna på dem. Kanske sa vi men när han sa att det va heavy metal gick vi diskret därifrån.
Det där stället ser mysigt ut! Dit går vi! Men vi blev icke insläppta då det va en bröllopsfest.
Hamnade ist på Pilgrim. Ett coolt ställe med snygg inredning men med SÅ tråkig musik. Lite elektrobeats som bara gick om o om igen o aldrig slutade eller ändrades.
Väggarna va klädda i dörrar.
Bardisken va byggd på resväskor.
Och Maria satt i bio/teaterstolar som gick längst med väggen.
Vi provade apelsinöl.
Nu började vi bli hungriga och tänkte äta på ett av de andra ställena som vårt hostel gav 205 rabatt. Vi frågade alla vi mötte efter the Royal Rover och letade på kartan men ingen visste va det va o vi hittade den inte. Senare insåg vi att den hette the Rolyal Mile.
Vi letade nu ist äfter nånstans att äta. Hitade en liten pub, rabbies bar, med livemusik, 3 gubbar som spelade irländsk folkmusik på gitarr, trumma och dragspel.
Vi provade haggis. Jättegott va det! Eller så va vi bara väldigt hungriga.

Under middagen hade vi koll på 2 svenska damer i 50 årsåldern där den ena va jättefull. Stackarn.
Efter all irländsk livemusik bestämde vi oss för att gå tillbaka till den irländska puben i hopp om mera musik. Och vilket drag det va!
2 killar med gitarrer sjöng och alla dansade med och sjöng. Vi började snacka med 2 killar som va riktigt roliga och helt plötsligt stängde de och det va dags att gå hem.

Dag 2 blev dock lite svårstartad.

Vi började med att gå upp till slottet och ner till den nya delen av stan där vi skulle hitta frukost.

Det va massa blommor i parken nedanför slottet.

Efter lite frukost blev det shopping i den nya delen av stan.

Givetvis blev det några timmar på Primark. Fick lite dåligt samvete när solen började skina utanför.
Det är viktigt att gå igenom korgen innan man går till kassan.

Efter pizza lunch hämtade vi ut bilen (vilket inte va smärtfritt) o åkte till arthurs seat där vi gick upp, upp, upp o hamnade vid en underbar, dock blåsig utsikt.

Dit upp ska vi!

Dessa blommor/buskar som luktade kokos fanns överallt!
Dags att gå ner igen.

Sedan började vi färden ut ur Edinburgh.
Första tanken va att åka till Glasgow men vi hoppade det och körde mot Stirling ist. På vägen läste vi om stora hästar i Falkirk där vi stannade till. Grymma, riktigt snygga statyer. De största häststatyerna i världen.

Framme i Stirling checkade vi in på ett hostel som hette Willy Wallace backpackers.
Vi gick ut för att äta och hittade en Weatherspoons som jag kände till från London.