meandmyrestlesssoul.blogg.se

Är du lycklig nu?

Kategori:

Letade i min bokhylla efter en ny bok att läsa häromdagen då den jag läst va slut. 
Då hittade jag en bok som heter "är du lycklig nu? "
Började att läsa den som är uppbyggd på 10 punkter (kapitel) om hur man ska kunna känna sig lycklig. 
Efter 3 kapitel har jag redan kunnat utöva dessa tankar/övningar. 

Första kapitlet handlade om att acceptera det som är. 
Saker och ting händer och vi har inte alltid kontroll över det. Det vi kan kontrollera är hur vi ser på det. 
Antingen kan vi se på saker negativt eller positivt. 
Tex när vi va ute med jobbet i lördags ville vi ut o dansa men stället vi kom till hade jättetråkig musik. I vanliga fall hade jag troligtvis blivit snål, bitter o negativ.
"Jaha så har jag betalat för att gå på det här stället o så blir det inte bättre än såhär. Hade lika bra kunnat gå hem o lagt mig"
Istället kunde jag tänka. 
"Jaha det blev ju inte som vi tänkt oss men nu när vi är här får vi göra det bästa situationen och jag är ju här med ett gäng roliga människor"
Så vi försökte dansa en stund och hade roligt tillsammans. 

Nr 2 va att önska oss det vi redan har och inte jämföra oss med massa andra och va de har. 
Visst jag är inte helt nöjd med tillvaron. MEN jag har accepterat att situationen är som den är nu. Jag har i a f ett jobb, en lägenhet jag trivs i, fina vänner (inte bara i Sverige utan utomlands oxå) en härlig familj (som jag saknar men snart få träffa) Dessutom har jag en resa till Berlin bokad som jag verkligen ser fram emot. Jo jag får nog säga att jag önskar mig det jag har just nu. 

Nr 3 handlade om att vara ärlig mot sig själv och inte bara tänka på alla andra. I detta kapitlet handlade det även om att man inte ska vara konflikträdd. 
Detta använde jag idag. 
Fick min första lön från lamphuset i går. Hade inte fått reda på min timlön men såg på specen att den va hela 8 kr lägre än va jag har haft på gina o non. 
I vanliga fall skulle jag va orolig för att ta upp det och dra på det tills det till slut bara känns fånigt. Nu va det det första jag tog upp på morgonen och jag stod på mig. Så hon lovade att titta på det ikväll. Hon har inget att komma med om de ska följa handels (vilket hon säger att de gör). Jag har 8 års branchvana o tom 3 års erfarenhet av lampförsäljning. 
Kände mig jättenöjd efteråt :)

Ser fram emot vad mer jag kan lära mig. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: