meandmyrestlesssoul.blogg.se

Berlin dag 2

Kategori: resa

Denna dag blev lite tafatt. Det gick inte riktigt som tänkt och vi va båda trötta och hade ont i fötterna.
 
Frukosten på hotellet va god. Speciellt baconen som va riktigt knaprigt stekta.
 
 
 
Efter frukosten gick vi till Checkpoint Charlie som vi hade vandrat förbi några gånger när vi letade efter hotellet 2 dagar tidigare.
 
Tanken va sen att åka för att se Berlin Unterwelten. Guidade turer i tunnlar under Berlin. Vi hade läst på att de va vid 11 och 13 just på tisdagar. Vi åkte dit till 11 och det va stängt. Inser då att det flera olika "ingångar"/mötesplatser till dessa tunnlar. Jag blev besviken och arg på mig själv att jag inte hade läst på bättre och planerat in det innan jag åkte hemmifrån. 
Vi åkte tillbaka till Under den Linden där vi gick mot Berliner Dom där vi hade en rabattkupong på en rundvandring.
På vägen stannade vi till vid Neues Wache som va nåt slags memorial ("memorial to the victims of fas-cism and militarism"). Mycket vackert!
 
 
 
Sedan började vi vår rundvandring i Berliner Dom. Vacker kupol.
 
Sen vadrade vi upp några våningar.
 
 
Bra utsikt från en av läktarna.
 
Till min förtjusning (men inte Mikes) fick man gå upp i kupolen och ut för bra utsikt över Berlin :)
Stackars Mike strök sig längst med väggen hela vägen runt och tittade knappt ut medans jag gick o tog bilder.
Dimmigt även denna dag. 
 
 
 
Sen va det små smala trappor ner.
 
Sedan visste vi inte riktigt vad vi skulle hitta på . Vi va liksom klara med det som stod på vår lista förutom tunnlarna som jag fortfarande va nyfiken på. Vi funderade på att gå in på Neues museum men insåg att han man sett ett historiskt museum så har man sett alla ;)
Vi traskade ist till informationen på Alexanderplatz och hoppades på att vi skulle få info om tunnlarna. men då va kl redan för mycket så vi skulle inte hinna till den som började kl 13 och inte hinna med den som började kl 15 för Mike behövde åka till flygplatsen 15.30.
Istället åkte vi till Potsdamer Platz och började leta efter en utställnning om Leonardo Da Vinci som vi hade köpt biljetter till. Mitt lokalsinne svek mig och vi fick gå en lång omväg men vi hittade till slut.
Utställningen va bara på tyska...suck. Vi fick ett häfte där alla info stod på engelska men då skulle man leta reda på vilken text som hörde till vilken monter.
Inga äkta tavlor heller. Men lite intressant i a f. 
 
Efter det stannade vi till i ett shoppingcenter och åt i deras foodcourt (som va den största jag någonsin har sett) innan vi åkte tillbaka till hotellet för att hämta Mikes väska. Sedan åkte han till flygplatsen och jag till Primark och shoppade loss :)
 
I denna lilla stugan satt vi i måndags kväll. Den stod precis utanför Primark.
 Sedan tog jag en sväng i ett annat shoppingcenter innan jag åkte tillbaka till hotellet och packade om innan jag åkte till flygplatsen.
 
Även denna gång va jag tidig. Gick igenom security och tänkte sätta mig och äta och dricka nåt innan jag skulle gå ombord men det fanns bara 1 restaurang och de hade inget gott så jag satt och läste i 2 timmar.
På planet hem va det jag och massa kostymnissar.
 
Sammanställning av denna resa:
Berlin är överskattat!
Alla har sagt att det är en så fin och häftig stad och jag hade höga förväntningar men blev besviken.
Jag tyckte att det kändes som en ganska tråkig stad. Men det kan ju ha med vädret att göra oxå. På måndagförmiddag regnade det och på tisdagen va det kallt och grått och regnet hängde i luften.
Vi såg det vi ville se snabbt och sen kunde vi liksomn inte komma på nåt att göra.
Vi hittade inte en ända pub! Ville sätta oss på en tysk pub o dricka öl ur ett stövelformat glas.
MEN jag och Mike hade jättekul ihop. Vi har alltid massor att prata om och retas och skrattar mycket ihop. 
Och det är flera sevärdheter jag verkligen ville se som jag har gjort nu. 
Och julmarknaderna va väldigt mysiga (och äppelglöggen väldigt god)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: