meandmyrestlesssoul.blogg.se

National Science Museum

Kategori: sightseeing

Idag är jag ledig så jag tog en sväng till National Science Museum. Va sådär impad.
Jag började med rymden. En ganska liten utställning med ca 1000 skrikande småbarn så jag passerade den avdelningen ganska fort. Däremot tog jag några kort på denna coola jordglob som snurrade i taket. Den visade hur jorden ser ut från himlen i olika satelitbilder. Bla hur den ser ut på natten, alla flygplan som flyger, klimat mm. Orkade dock inte titta så länge pga de 1000 skrikande skolbarnen.






 
Vid nästa utställning va det olika maskiner som uppfunnits under olika år. Gick igenom det ganska snabbt.
 
 
 
Den bästa utställningen va "Who am I?" Enkla förklaringar till varför vi ser ut som vi gör, hur hjärnan fungerar, va vi gillar och inte gillar, minnet, manligt/kvinnligt mm. Där fanns även många olika datorer med olika övningar och test för att testa just de olika sinnerna och hjärnan. Spelade bla ett spel i 11 omgångar mot några tyskar. Jag va snabbast i alla hjärnövningar. Men sen insåg jag att de kanske inte fattade alla övningar.
De hade byggt upp en man och en kvinna i massa lager av wellpapp. Snyggt!
 
 
Det här vet jag inte vad det hade att göra med det hela men ställde jag mig framför denna skärn så speglades jag i prickar i olika färger och former.
 
Efter ett snabbt stopp på atmosfär/klimat utställningen avslutade längst upp på "framtiden". Det känndes som om de hade glömt bort den utställningen lite. Va bara 2 stora bord och en lång bänk med lite funderingar om hur framtiden kunde bli.
Längst med alla våningar så fanns dessa "rör" som det "rann" ljus igenom och som på vissa ställen blev text.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: