meandmyrestlesssoul.blogg.se

Buda sidan

Kategori: resa

Igår började vi dagen med att tunnelbanan till centrum. Sedan gick vi över chainbrigde och vidare bort mot parlamentet längst med Donau fast på Buda sidan. Efter lite bilder på parlamentet gick vi upp till Fisherman's Bastion. Vacker byggnad med underbar utsikt över Pest sidan. Efter ett varv i gamla staden gick vi in i Mattiaskyrkan där en barnkör sjöng och spelade blockflöjt.

Väl tillbaka ute i solen fortsatte vi bort mot Buda Castle. Där hittade vi en bod som sålde gulasch så vi tog lunch i solen med ljuvlig utsikt.

Sedan var det bara att börja vandringen upp till Citadella, Budapests högsta punkt. Där njöt vi av utsikten, åt glass och tog en drink och såg frihetsstatyn.

Sedan gick vi ner på andra sidan och besökte Gillette Hill Cave Church some Är en kyrka insprängd i berget. Häftigt.

Sen tog vi en snabb sväng hem för att byta om. På tunnelbanan på väg tillbaka fick vi böter för att vi inte hade rätt biljett. 8000HUF. Tack o lov att det inte va mer.

Lite nere hoppade vi på en båttur och åkte en kryssning i mörkret för att se alla byggnader och broar upplysta. Vi satt längst fram och på ena hållet blev det kall motvind. Men det va vackert att se allt upplyst.

Efter det gick vi till The anchor som Richard hade tipsat om. Lite udda ställe med med god mat. Sedan började jakten på en irländsk pub eftersom det va st patrick's day. Den första va alldeles för högljudd, den andra hade inget firande alls. Vi stannade även till vis ytterligare en ruin bar men att stiga in i den va som att stiga in i ett rum av rök. Vi fick inte alls samma känsla som för Szimpla kert igår så vi vände ganska snabbt i entrén. Den 3:e irländska puben va lagom livad. Högre medelålder, inte så skrikigt, livemusik och grön cider. Efter en stund kom även 4 män och spelade säckpipa. Det vibrerade i hela lokalen. Bra avslut på dagen.

Széchenyi termalbad

Kategori:

Idag på morgonen har vi varit o badat på Széchenyi termalbad. Det är ett badhus på varma källor. Vi satt ute i poolerna i gassande solsken. Årets första solbränna är nu avklarad :)

Sedan provade vi lite olika bastubad innan vi kände oss färdiga. Nu har vi ätit burgare i ett gatukök ute i solen. Nu blir det mera sightseeing.

Uppdatering
Vi hade tänkt att åka hop on hop off bussarna men efter att ha läst lite mer så insåg vi att det inte skulle passa oss.
Vi gick ist mot Book cafe som skulle va ett pampigt café där man skulle dricka bubbel o äta kaka. Det va tyvärr stängt. Letade ist efter 360 bar men det va oxå stängt för säsongen. Gick vidare till Szimpla kert som är en ruin bar. Alltså en bar som är gjord i ett gammal hus.
Barer i rum lite här o var och udda inredning. Vi va lite skeptiska först men gillade det verkligen! Satt där i nästan 2 timmar. Bytte rum lite då o då för att hinna se allt.
Sedan gick vi till den stora saluhallen som alla hade pratat så gott om. Nja sa vi. Den ser ju ut som vilken saluhall som helst. Vi traskade vidare till Apostolok ist där vi åt en ganska så fancy middag. Efter att ha varit hemma o svida om åkte vi tillbaka till Szimpla kert där det skulle spelas live gypsy musik va det nu va. När vi kom in sa vi "det låter lite irländskt, eller kanske lite arabiskt, lite grekiskt, eller kanske ryskt? Det låter som Hoffmaistro. Det är svängigt i a f. Vi hade en trevlig kväll.

Dag 1

Kategori: resa

Idag är det helgdag i Ungern så deras parlamentsbyggnad va öppet för allmänheten. Eftersom det blev en sen kväll igår så kom vi iväg sent idag på morgonen. Runt 10 va vi där och då va kön lång! Solen sken från och till men sista halvtimmen började det blåsa lite kallt. Strax innan 12.30 kom vi in. Precis innan de skulle stänga.

Det va ett snabbt med vackert besök! Att få se den stora trappan va värt kön.
Därefter blev det gulasch till lunch med piano/fiolspel i bakgrunden innan vi gick en sväng längst med Donau. Vi hade utsikt över slottet och de andra vackra byggnaderna på Budapest sidan av Donau.
Efter ett besök på for sale pub där det hänger små lappar med anteckningar och hälsningar i taket och på väggarna så skulle vi besöka den stora saluhallen. Men eftersom det är röd dag idag va den stäng. Gick förbi den stora synagogan och St Stefansbasilikan.
Sedan tog vi en sväng hem till lägenheten, som är fin och i ett lugnt område, där vi vilade o bytte om innan vi tog tunnelbanan in till stan för middag på en italiensk restaurang. Efter en kort promenad längst med Donau åkte vi tillbaka hem.
Bilder verkar inte fungera på bloggen  :(

Snart bär det av

Kategori: resa

Så har vi kommit fram till dan före dopparedagen. I morgon kväll efter jobbet flyger jag och Mia till Budapest.

I går kväll började jag att packa lite smått. Viktigt att komma ihåg är bikini eftersom vi ska gå på Szechenyi Spa Baths! :)
15 pooler totalt varav 3st är utomhus. Vi ska gå dit tidigt på morgonen så att vi slipper att trängas med alltför många turister.

Ett annat viktigt plagg är något grönt. Det är St Patricks Day på fredag och då ska vi ta oss förbi någon irländsk pub för att fira lite. Och som seden säger så ska man bära grönt på St Paddys Day annars får man nypas ;)
Här en bild från St Patricks Day när jag bodde i London. Då hade jag och Nikki lucky charms i ansiktet.
Nikki Philbeys foto.

Vi fick även reda på att det är en helgdag på onsdag i Ungern, Revolution day. Detta betyder att vissa butiker och attraktioner är stängda eller har kortare öppettider. Det betyder även att andra öppnar upp för allmänheten - gratis!
Tex så har parlamentet öppet hus så att man kan gå in där och titta. Även Fisherman's Bastion.
Även denna dag är det klädkod. Helst rött, vitt eller grönt som i deras flagga.
Bildresultat för ungerns flagga

Utöver detta tittade jag lite på priser på hop on, hop off bussarna som jag egentligen är emot. Samtidigt är det ett smart sätt att ta sig runt till de olika sevärdheterna när man inte orkar att gå.
Jag hittade i a f en ganska bra deal där man fich 48h biljett till bussarna, en kvällskryssning, gratis cykeluthyrning på Margaret Island och lite andra små rabatter på olika pubar och restauranger. Kan va värt de ca 200kr det kostade.

Leva i nuet?

På tal om mål på min 2017 lista så står det:
"lära mig att leva i nuet".
Insåg hur dålig jag är på det när jag gick hem från Glenns på andra lång i lördags kväll vid 23 tiden. Då längtade jag inte efter att få gå och lägga mig (som kanske man vanligtvis skulle göra om man va så trött som jag va då) utan efter att få gå upp dagen efter och sätta mig i soffan och dricka mitt morgonkaffe.

Kom och tänka på en låttext från Robbie Williams Feel:
"Before I've arrived
I can see myself coming"

Bockar av mina mål

Kategori:

Nu kan jag snart bocka av 2 av mina mål detta år.
-Direkt i januari bokade jag tandläkartid. Dock va väntetiden på 2 månader så i slutet av mars ska jag ta mig dit.
-Idag bokade jag även tid hos banken. Så på tisdag ska jag gå dit och se till att jag har pensionsparandet under kontroll, se vad jag skulle kunna få för lånelöfte och se över mina sparkonton/fonder. Det känns bra att få det gjort. Senast jag va på banken va när jag bodde i Norrköping och det har ju hänt en hel del sen dess.

Och så kan jag ju bocka av en helg i Köpenhamn :)