meandmyrestlesssoul.blogg.se

Plitvice lakes national park

Kategori: resa

Idag va vi tidigt iväg och skulle äta frukost innan vi körde vidare. Men det va lättare sagt än gjort. De flesta caféer serverade bara kaffe. Till slut hittade vi frukostservering på en bakgata men va lite tidigare så fick vänta en kvart på att beställa.

Maten var bra vilket som och vi kunde flytta bilen precis innan parkeringen gick ut. Att köra ut till Plitvice va häftigt. Bergsvägen vi närmade oss fick vi till slut köra upp på och sedan åka i en 5km lång tunnel innan vi kom ut på andra sidan. Vackert!

Väl framme vid national parken kom vi samma tid som alla bussar. Lång kö in. Ca 1 timme o fullt av människor. Jag hade tänkt att vi skulle göra övre sjöarna idag o undre imorgon men väl framme vid ingången va vi vid nedre sjöarna. Där är oxå flest människor pga det största vattenfallet.
Vi gick i a f in o försökte bana oss fram bland andra turister. Kom fram till vattenfallet där vi tog lite kort.

Sen satte vi kursen mot en utsiktsplats på toppen av vattenfallet som jag läst om i en blogg. Efter en smal stentrappa upp o en liten kort promenad så kom vi fram som lovat. Vilken utsikt man fick över 2 avvaktar de turkosa sjöarna och vattenfall.

Väl nere igen va det mycket folk pö om pö.

När vi kom till båten som skulle ta oss över den sista sjön va det en fruktansvärd lång kö. Vi åt en hamburgare på serveringen och började ist att gå längst med sjön. Väl framme tog vi den korta båtturen över vattnet och sedan bussen tillbaka till ingång 1 där vi började. Vi va vi ganska sega.
Vi stannade på en supermarket och köpte några öl och popcorn och satte oss sedan utanför vår lilla stuga som vi snabbt checkade in i på en stor kamping.

När solen försvann gick vi ner till Koranaflodwn som går bakom kampanjen. Lugnt och fridfullt.

Sen blev det en sådär rolig presentation av maten på restaurangen innan vi gick en promenad runt campingen.
Nu är det strax läggdags fast kl bara är 21.