meandmyrestlesssoul.blogg.se

Verona

Kategori:

Då har jag hamnat på ett hotell i Florens. Inte det bästa o en liten bot från centrum men jag slipper köra i stan o parkeringen är gratis. 

Jag började med att ta tåget till Verona. Ryggen va fortfarande stel men har kunnat sova inatt. I a f på rygg o ena sidan. 
Jag gick till Piazza delle Erbe där jag träffade Markus o Bert som bodde på mitt rum i Peschiera. 
Vi började med att titta på Julias balkong. Jag tog henne även på brösten (statyn av Julia alltså) men killarna vägrade. Kort på detta har jag bara på kameran. 
Sen tittade vi på Verona Arena men gick inte in. Inträde på allt här!
Sen gick vi över Castelvecchio bridge. Riktigt häftig tegelbro. 
Efter det gick vi vidare längst med floden till Ponte pietra som oxå är en bro. Sen vilade vi bredvid floden med en glass. 
Gick ytterligare ett varv runt de turistiga delarna innan vi sökte oss tillbaka till Pietra för lunch. 
Efter det hämtade killarna sina cyklar på vandrarhemmet de sovit på o så gick vi till Giardino Giusti som ska va en fin park. Men även där va det interäde så tog bara några bilder från grindarna. 
Sen började vi gå tillbaka mot stationen o jag blev stressad för det va inte långt kvar till mitt tåg skulle gå. 
Sprang in på stationen o köpte biljett o slängde mig in på tåget i sista sekund. Åkte sen tillbaka till vandrarhemmet där bilen stog. 

Promenaden under dagen hjälpte nog att mjuka upp ryggen. La även en handduk som kudde bakom ryggen när jag körde vidare mot Florens. Så även om det fortfarande gör ont är det betydligt bättre. 
Hade tänkt köra på avgiftsfria vägar men det skulle ta 5 timmar! Motorvägen bara 2 timmar. Det gick bra att köra o ju närmre Florens jag kom desto vackrare blev naturen. Valde en "panoramic" del på motorvägen o det va verkligen en häftig väg med massa broar o tunnlar. 


Väl framme i Florens missade jag avfarten jag skulle ta så fick pka en liten omväg men hittade. Dock va jag inte beredd på hur mycket vägtullarna skulle kosta. 17€! Oj då...nu blir det inga fler betalvägar tänkte jag. 
Checkade in på hotellet o tog bussen direkt in till stan. Jag va hungrig. Tittade lite men satte mig ganska snabbt på en restaurang o åt pasta. 
Gick sedan förbi Piazza Duomo o blev slagen av hur vacker katedralen va. Tog kort lite snabbt o tänkte att hit får jag gå i morgon igen. 
Gick sedan till busshållplatsen. Hade ingen aning om när bussarna gick men lyckades hinna med en som precis skulle åka. 
Ikväll har jag bara tagit det lugnt på rummet. Zappat igenom alla 200 kanalerna som finns o inget är på engelska. 

Imorgon ska jag ta en sväng till in till Florens på förmiddagen innan jag kör ner mot Chianti regionen o besöker vingårdar. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: