meandmyrestlesssoul.blogg.se

Berlin dag 1

Kategori: resa

I söndags packade jag väskan innan jag åkte till jobbet och hoppades att jag inte hade glömt något. Hade tänkt att sluta kl 15 men det va så mycket folk att vid 15.20 hade jag inte äns hunnit med att andas knappt. Då började det lugna ner sig och chefen sa skynda dig till flyget! Halvsprang till spårvagnen och åkte in till stan där jag skulle ta flygbussen. Lite stressad att det skulle bli tajt om tid. Då insåg jag att flyget skulle lyfta 19.25 och inte 18.25 som jag trodde. Så istället kom jag tidigt så att jag fick sitta på Landvetter och vänta på att checka in.
Flyget gick bra och när jag kom fram väntade jag på Mike 1 timme innan han landade. Vi åkte in till Berlin och först då insåg jag att jag inte hade adressen till hotellet. Så vi började traska och frågade till slut några på Dominos om de visste var det låg. Vi hittade och när vi skulle checka in berättade de att vi va på fel Winters hotel. Det finns 3st i detta område. Vi fick beskrivning till det rätta och insåg att det låg precis där vi steg av tunnelbanan. Efter att ha checkat in i rummet (som luktade rök) hittade vi en italiensk restaurang där vi åt lasange och drack lite vin. Mike och jag pratade som vanligt som om det va igår vi sågs.
 
På måndagen åt vi en god frukost där jag fick både ägg och bacon, yoghurt och fruktsallad, våfflor och pannkakor :)
Sedan gick vi mot vårt första mål, Holocaust Memorial som att ett gäng stenblock som står intill varandra. Lagom till att vi kom ut började det regna.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sedan gick vi vidare till Brandenburger Tor.
 
Och Reichtag där vi ville gå upp i kupolen som va i glas men man va tvungen att boka tid till det så vi fick gå vidare.
Vi gick längst Unter den Linden till Museum Island. På vägen hittade vi några statyer och skulpturer. 
 
 
 
Vackra Berliner Dom.
 
 
Altes Museum
 
Utanför Neues Museum.
 
Spree.
 
Fernsehturm. Regnigt och dimmigt.
Vi passerade en av alla julmarknader på Alexanderplatz.
 
Sedan åkte vi till Easy Side Gallery som är en del av Berlinmuren som står kvar. Dessa bilder tog jag vid tågstationen. Härligt övergett och färgglatt.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tillbaka vid Fernsehturn va vädret bättre och jag ville åka upp och titta på utsikten. Mike däremot är höjdrädd så istället blev det en lyxig lunch i restaurangen under tornet ist. 
 
Jag åt en kyckling sandwich och sötpotatis pommes och hjälpte Mike med hans nachos.
 
Sedan tog vi s-bahn till Kurfürstendam där vi såg Gedächtniskirche. Blev besviken på att den va så liten. Runtomkring va det ytterligare en julmarknad.
 
 
 
 
 
Sedan gick vi genom Tiergarten tillbaka till Brandenburger Tor som vi ville se upplyst i mörkret.
 
 
 
 
 
Soviet memorial
 
Branderburger Tor.
 
 
 
Med trötta och kalla fötter gick vi till Gedenmarkt platz där det va ytterligeare en julmarknad. Denna fick man betala för. Men bara 1€.
Därinne drack vi glühwein, lyssnade på en manskör och tittade på olika hantverk.
 
 
 
 
Efter ett stopp på en supermarket gick vi tillbaka till rummet och vilade. Jag va sjukt kall. Fötterna va små isbitar efter att ha gått runt i blöta skor och strumpor hela dagen.
Mike serverade Prossecco som vi hade köpt.
 
Dilemmat va när jag skulle ta en dusch för att få upp värmen men fortfarande ville dricka min Prossecco. Mike tyckte sig ha den perfekta lösningen.
 
På kvällen gick vi ut på en pubrunda, men hittade inga pubar. Stannade till på en bar där vi köpte varsin cocktail på happy hour.
 
Sen gick och gick vi men hittade inget. Kom till slut tillbaka till Alexanderplatz och julmarknaden där vi hittade en liten stuga med tysk schlager och mysig stämning. Jag drack t o m öl.
 
 
 
Men övergick sedan till glüwein, med äppelsmak. Mumma!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: