meandmyrestlesssoul.blogg.se

Jobb - check :)

Kategori:

Idag va jag nervös för 2 saker.
Det första va att jag inte skulle kunna få mitt  NI number pga att jag inte hade fått mitt boendekontrakt=bevis på var jag bodde.
Nr 2 va att jag inte skulle hinna med både intervjun för att få mitt NI number och provjobba på GAP.
 
Jag är alltid bra på att planera mina dagar om det är nåt jag måste göra men på nåt sätt så klämmer jag in massa onödiga saker så att jag alltid blir stressad i slutändan i a f. 
Så va det idag. 9.25 skulle jag ha min intervju för att få mitt national insurence number som man måste ha för att få jobba här i England. Satte mig på bussen och tänkte att jag hinner nog precis. MEN vilken trafik det va. 9.30 sprang jag in på job centret, fick ett nummer och satte mig och väntade. Tänkte att jag aldrig skulle hinnan innan jag va tvungen att åka till GAP. För Nikki hade det tagit 1 timme och för Jeff som jag bor med 2 1/2 timme.
Så fort jag hade satt mig ropade de upp mitt nr. En tant hjälpte mig. Hon hade ett tjockt häfte vi skulle gå igenom och sen tog hon mitt pass och gick iväg med det. Skynda, skynda, skynda tänkte jag bara.
Efter hon hade kopierat mitt pass började vi gå igenom häftet. Det gick hur smidigt som helst. Frågade var jag bodde (det va inga problem att jag inte hade kontraktet, det kunde jag visa senare om det behövdes) va jag tänkte jobba med, hur länge jag hade varit här, om jag va gift eller hade barn mm.
Efter 15 minuter bad hon mig skriva på det vi gått igenom och sen va det klart :)
Då hade jag helt plötsligt 45 minuter kvar till jag skulle va på GAP.
 
På GAP fick jag börja med ett test: att plocka ut en outfit för en mamma i 30 årsåldern som inte va så bekväm med sin kropp som skulle gå ut på teater med sina kompisar.
Va svårt det va! Hittade ett par byxor jag gillade, hittade ingen top som passade. Hittade en skjorta, hittade inga bra byxor som passade. Till slut fick jag ihop en outfit och la till en scarf som passande.
Fick bra betyg. "Vi har ju egentligen bara ledigare kläder så det va en utmaning som du klarade galant. Scarfen gjorde hela outfiten"
Sen fick jag hjälpa till i omklädningsrummet, ta hand om kunderna och hitta andra storlekar. Det va lite svårt att hitta men roligt. 
Efteråt frågade de lite mer frågor och sa att de hör av sig inom 7 dagar.
Tog ca 1 timme innan de ringde tillbaka och erbjöd mig en tjänst på 16h i veckan. Inte jättemycket men en början :)
Och hon sa att man ofta får jobba mer om man kan. Jag börjar på måndag!
Min tanke är mest att få lite erfarenhet av klädbutik för att sedan kunna söka mig vidare.
Lönen däremot är inte så mycket att hurra för. Hon frågade va jag hade på mitt senaste jobb. Eftersom jag vet att timlönen inte alls är så hög här skämdes jag nästan lite när jag sa hur mycket jag tjänade i Sverige. £6.50 blir min timlön här.
Får jag ihop ca 25 timmar i veckan är i a f hyran betald.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: