meandmyrestlesssoul.blogg.se

juldagen+ boxingday

Kategori:

Det blev en lugn morgon på juldagen. Gjorde mig i ordning och packade allt jag skulle ha med mig till Nikki.
 
Sen började äventyret att ta sig till Nikki.
Det gick inga bussar eller tåg. Allt va stängt.
Jag bestämde mig för att hyra en cykel. Så jag traskade ner till Notting Hill där de närmsta cyklarna finns.
So far so good.
Cykla är ju väldigt roligt. Har ju bara gjort det några få gånger sen jag flyttade från Jkpg.
Började med attt svänga mot trafiken...det här med att de kör på fel sida...
Pinsamt. Tittade mig omkring och styrde upp på trottoaren lite försiktigt.
Cyklade nästan hela vägen men på vissa ställen med mycket trafik och vid stora korsningar klev jag av. Lite läskigt måste jag säga. Och så hade jag massa packning så att cykeln blev lite ostadig.
Jag blev 10minuter sen till Nikki men jag klarade mig i a f.
Margot va däremot 1 1/2 timme sen (no surprise)
 
Nikki hade dukat fint och gjort massa mat.
Vi åt förrätt. Ost, bröd, svampdip o nån laxgrej för de andra. Till det Prosecco med apelsinjuise.
Men först smällde vi crackers. Smällkarameller med en papperskrona och nån liten sak i. (Jag som har funderat över varför alla går runt med dessa kronor på stan. Nu vet jag)
 
 
Till huvudrätt blev det kalkon som Nikki hade lagat tillsammans med rostade potatis och morötter, brysselkål och ärtor, köttbullar som jag hade gjort, pigs in blankets (baconinlindad korv) och spansk omelett som Marga, Nikkis flatmate, hade gjort.
Allt va jättegott!
 
 
 
Sen blev det snacks och paketlek.
 
 
Vi hade inga tärningar så jag laddade ner en app med tärningar på mobilen.
Öppna paket innan det va dags att byta.
 
 
Jag fick min egen bok med cupcakerecept och ett par örhängen. De flesta fajtades om en mössa.
 
 
Charader...
...som övergick till vem är jag.
 
 
Sen gjorde Nikki mulled cider. Hon hade köpt små tepåsar med glöggkryddor som hon blandade med cider, äpplen och klementiner. Vi hällde även i lite av min äppelglögg.
Det blev riktigt gott.
 
Sen va det dags för dessert. Margot hade gjort en Bouche de noel/Yule log/Julstubbe.
Det va i stort sätt en rulltårta med choklad. Hon hade lagt massa jordnötter i den oxå så tyvärr kunde jag inte äta den. Men den såg god ut.
 
 
Sen spelade vi kort resten av kvällen.
 
Vid 10 tiden så bestämde Margot och jag oss för att cykla hem. Lycket att det hade börjat ösregna. Vi ficlk låna en poncho av Nikki och sen va det bara att trampa på. Halvvägs duggade det bara lite med efter ett tag började det verkligen ösa ner. Väl tillbaka till Maida Vale där vi skulle lämna cyklarna hittade vi inte cykelstället så det tog ett tag innan jag kom hem.
Men tgack vare min poncho och mina stövlar va bara knäna och håret/ansiktet blött när jag kom hem.
 
Igår ringde kl 5.15 och det va dags att försöka hitta ett sätt att komma till jobbet. Kollade alla bussappar och alla sa olika. Till slut hittade jag "min" bus som går in till Oxford Circus.
Men när jag kom ut så slutade den appen fungera. Så jag laddade ner en annan och fick bussen bekräftad. Men helt plötsligt försvann den igen så jag hoppade på en annan buss som skulle ta mig halvvägs. Men sen kom min buss så jag kom hela vägen till jobbet.
Redan kl 6.30 va det köer utanför alla de större butikerna.
Vi öppnade kl 8 och det bara rusade in människor som ville fynda.
Det va rörigt och trångt men vid 16 gick jag hem. Vet inte riktigt vad jag gjorde under dagen. Det gick så fort.
 
Efter jobbet tog jag (äntligen) en liten fotopromenad i mörkret. Men det va jättekallt så den blev kort.
Började på Carnaby Street
 
 
Picadilly Circus
 
Chinatown
Leicester Square
 
 
Trafalgar Square
 
 
 
 
 
London Eye
 
 
Har sett ett ljusspel på denna byggnaden innan men när jag kom dit va den bara blå. Väntade en stund vid ingången till tunnelbanan för det va så kallt och missade det nästan. Höll bara p ånågra sekunder och sen va ljuset fast igen.
 
 
Idag är jag ledig. Vädret är blåsigt och tråkigt och jag har fått väldigt ont i axeln, troligtvis lyft något fel, så jag ska stanna hemma och ta det lugnt. Kanske, om jag blir för rastlös senare, att jag åker till Westfield och kollar efter en nyårsklänning. 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: